Optimalizováno pro: Mozilla Firefox 2.0, Opera 9.02, MSIE 6 v rozlišení  stránek 1024 x 768 .

Valid CSS!PageRank

Historie jawy 50

Jawa 50 typ 550

Krátce po představení největší Jawy se objevila na trhu také nejmenší Jawa Jawa 50 typ 55050. Byla výsledkem týmové práce konstruktérů M. Kubíčka, J. Mráze, K. Mareše a J. Šťastného, jejich šéf byl Josef Jozíf. Jednalo se o zásadní modernizaci Robota u které tehdy pracoval mladý Jan Křivka. Malé padesátce se podle tvaru sedadla začalo říkat "pařez" a brzy se stala prodejním šlágrem. Byla vyvinuta v Praze. Její výroba byla ale roku 1955 přestěhována do strojírenských závodů "Povážské strojírny" v Povážské Bystrici. Naležato umístěný dvoutaktní jednoválec měl zdvihový objem 49,8 cm3 (ø 38 x 44), výkon 1,18 kW (1,6 PS) při 5000 ot. za min, kompresní poměr 6,6:1, karburátor Jikov 2912. Mazání motoru mastnou směsí, příměsí oleje do benzínu v poměru 20:1. Se svou třístupňovou převodovku dosáhl motocykl největší rychlost 50 km/h. Otevřený rám svařený z ocelových trubek obdélníkového průřezu. Přední kolo uloženo v teleskopické vidlici bez tlumení, kluzáky chráněny pryžovými manžetami. Zadní kolo uloženo ve vlečené kyvné vidlici svařené z tvarovaných plechových výlisků, odpružené jednou vinutou pružinou umístěnou pod sedlem ve středové rovině stroje (tedy obdobné jako o mnoho let později zavedla japonská Yamaha) rovněž bez tlumení. Pionýr koncepčně a konstrukčně daleko předběhl konkurenci v této kategorii a zůstal díky svým dobrým vlastnostem po mnoha modernizacích ve výrobě až do počátku sedmdesátých let.

Jawa 50 typ 555

Pětsetpadesátpětka byla přímým pokračováním základního typu Jawy 50 a Jawa 50 typ 555nesla již řadu modernizačních prvků, které se udržely ve výrobě velmi dlouho. Jsou to např. plechová karosérie, celonábojové brzdy a další prvky. Díky vyššímu výkonu motoru (1,62 kW při 5500 ot. za min.) došlo k zlepšení dynamických vlastností stroje a zvýšení rychlosti na 60 km/h. Ve své době se typ 555 dodával v několika provedeních - s krátkým nebo prodlouženým sedlem, s ochrannými štíty před nohama jezdce nebo bez nich a v provedení standard nebo de Luxe. Stále vsak byl typ 555 jednomístný.

Jawa 50 typ 05 Standart a Sport

Jawa 50 typ 05 Standart Jawa 50 typ 05 vývojově navazuje na předcházející dva modely - typ 550 a 555. Nejpodstatnější změnou je úprava konstrukce tak aby na stroji bylo možné přepravovat dvě osoby. To si vyžádalo rekonstrukci podvozku a další zvětšení výkonu motoru na 2,21 kW při 6000 ot. za min. Typ 05 se vyznačoval velkou životností a solidními dynamickými vlastnostmi.
Jawa 50 typ 05 SportV roce 1965 se začala vyrábět verze 05 Sport (ekvivalent typu 21), která měla hodně nových konstrukčních prvků, jako typ 20 a 21. Například: Nádrž měla nový uzávěr. Kola měla nové náboje. Brzdy měly táhla. Dostal hrazděné řídítka s rychlopalem. Sedadlo mělo zarážku. Už měl zamykatelné řídítka a delší držáky krytu. Zapalování bylo 20W, stejné jako pak bylo u typu 20. Na blocích motoru už nebyly žebra. Klikovka dostala silnější ojnici, stejnou jako je u typu 20 (zvýšila se životnost). Řadící páka už byla uchycená v předním nosníku motoru (tj. jednička navrch). Tyhle úpravy se začaly během roku zavádět na již zavedeném typu 05 Sport.

Jawa 50 typ 20,21 Sport

Jawa 50 typ 20 Jawa 50 typ 20,21 se stala předposlední z dlouhé rady "pionýrú".Karosérie i rám byli shodné s typem 05, ale měli výkonnější motor. Výkon motoru Jawa 50 typ 21 Sportbyl 2,6 kW při 6500 ot. za min, kompresní poměr 9,2:1. Poměr benzín:olej činil 30:1. Největší rychlost 60 km/h, (ve dvou 50 km/h), průměrná spotřeba 2,3 l/100 km při zatížení jednou osobou, až 3,2 l/100 km při plném zatížení.Zhruba od roku 1975 se pincek začal stejně jako Mustang značit 220.100 a 221.100 (nevím proč) a karoserie byla zmodernizována,plechy byly bez hliníkových lišt a měly jiný-hranatější tvar. Typ 20 se vyznačoval z počátku solidním výkonem, ale poměrně krátkou životností, měl sice vyšší výkon, ale díky vysokým otáčkám, pozdějii odebraným pístním kroužkem a ne zrovna nejlíp odstupňovanou převodovkou se stal sice poměrně rychlý po rovině i z kopce, ale do kopců byl podstatně horší než předcházející typy.

Jawa 50 typ 23 Mustang

Jawa 50 typ 23Jawa 50 typ 23 Mustang byla zpočátku určena jen pro vývoz. Postavena byla ve spolupráci s italskou firmou Italjet. Patřila mezi nejoblíbenější z malých motocyklů Jawa 50 a také uzavírala jejich výrobu. Oproti typu 20,21 měla především objemnější nádrž s kapacitou 8 litrů a sportovněji řešený podvozek. Výkon motoru je stejný jako u typu 20,21.V roce 1982 byla ukončená výroba pionýrů.

Jawa 50 typ 551 Jawetta Standart a Sport

Jawetta 50 StandardV letech 1958 až 1962 se v Jawě v Praze Nuslích přesto vrátily k výrobě malého motocyklu. Jednalo se o malý moped Jawetta, který je dnes téměř zapomenutý. Motory pro tyto mopedy se vyráběly v Českých Budějovicích. Moped existoval ve dvou variantách, Jawetta Standard dostala tehdy módní karosovaný zevnějšek, typ Sport měl zvětšený výkon motoru, větší nádrž a sportovní švih. Vzduchem chlazený Jawetta 50 Sportdvoutaktní jednoválec měl objem 49,8 cm3. Moped Jawetta Standard měl výkon 1,1 kW (1,5 PS) při 4500 ot. za min., max. rychlost 45 km/h, hmotnost 47,5 kg a spotřebu jen 1,65 l/100km. Palivová nádrž byla menší o objemu 2,7 litrů oproti 6,5 litrové u modelu Sport. Jawetta Sport měla výkon 1,4 kW (2 PS) při 6000 ot. za min, rychlost 51 km/h, hmotnost 50,5 kg a spotřebu 1,8 l/100km. Moped měl dvoustupňovou převodovku s řazením otočnou rukojetí, zapalování setrvačnikovou magnetkou 20 W. Rám byl otevřený svařený z výlisků z ocelového plechu. Přední kolo zavěšeno ve dvojici kyvných vahadel na konci tenké vidlice svařené z ocelových výlisků. Odpružení vinutými pružinami s pryžovými dorazy. Zadní kolo uloženo v kyvné vidlici odpružené jednou vinutou pružinou pod sedlem (jako u pozdějšího systému Yamaha Monocross) s pryžovými dorazy. Bubnové brzdy na obou kolech, přední ovládána páčkou na řidítkách, zadní zpětným pohybem šlapadel. Kola měla pneumatiky 2,00-23.

Copyright© 2006 Tweety(Pavel Rambousek) | webmaster:Tweety